• Varaaminen
    • Hinnasto
    • Siivous kalustus
    • Siivousohjeet
    • Vuokrausohjeet
    • Vuokrausehdot
    • Varusteet ja kalusto
    • Lisämaksulliset varusteet
    • Lisäpalvelut
    • Alkoholi ja anniskelu
    • Lahjakortti
    • UKK
    • Pelastussuunnitelma
    • Yhteystiedot
    • Esittely
    • Juhlasali
    • Ateljé-sali
    • Neuvotteluhuone
    • Aula ja keittiö
    • Bechstein-flyygeli
    • Kuvagalleria
    • Historia
    • Tapahtumat
    • Hietsussa tapahtuu
    • Kulttuurikanava
    • Tapahtumahistoria
    • Uutiset
    • Taidenäyttelyt
    • Tiedotusohjeet
    • Hietsun jäätelö
    • Yrityksille
    • Syntymäpäivät
    • Häät Hietsussa
    • Muistotilaisuus
    • Paviljongin toimijoita
    • Kesäterassi Badenbaden
    • Theronin lisäpalvelut
    • Toolonkaupunginosat
    • Töölöläinen
    • Hietsun akatemia
    • HiH! - Hietsu is Happening!
    • Petri Kumela
    • Mikko Innanen
    • Antti Lötjönen
    • Jarmo Saari
    • Sivuun Ensemble
    • Valokuvamaailma
    • Piiru
    • Markku Koivusalo
    • QnA / What's Going On In Retail
    • GutGuide
    • Aivopesula
    • Klassinen hietsu
    • Intro
    • Booking and prices
    • Contact
Menu

Hietsun Paviljonki

Hiekkarannantie 9
Helsinki
0403769152

Your Custom Text Here

Hietsun Paviljonki

  • Tilavuokraus
    • Varaaminen
    • Hinnasto
    • Siivous kalustus
    • Siivousohjeet
    • Vuokrausohjeet
    • Vuokrausehdot
    • Varusteet ja kalusto
    • Lisämaksulliset varusteet
    • Lisäpalvelut
    • Alkoholi ja anniskelu
    • Lahjakortti
    • UKK
    • Pelastussuunnitelma
    • Yhteystiedot
  • Kylätalo
    • Esittely
    • Juhlasali
    • Ateljé-sali
    • Neuvotteluhuone
    • Aula ja keittiö
    • Bechstein-flyygeli
    • Kuvagalleria
    • Historia
  • Tapahtumat
    • Tapahtumat
    • Hietsussa tapahtuu
    • Kulttuurikanava
    • Tapahtumahistoria
    • Uutiset
    • Taidenäyttelyt
    • Tiedotusohjeet
    • Hietsun jäätelö
  • Tilaisuudet
    • Yrityksille
    • Syntymäpäivät
    • Häät Hietsussa
    • Muistotilaisuus
  • Toimijat
    • Paviljongin toimijoita
    • Kesäterassi Badenbaden
    • Theronin lisäpalvelut
    • Toolonkaupunginosat
    • Töölöläinen
    • Hietsun akatemia
    • HiH! - Hietsu is Happening!
    • Petri Kumela
    • Mikko Innanen
    • Antti Lötjönen
    • Jarmo Saari
    • Sivuun Ensemble
    • Valokuvamaailma
    • Piiru
    • Markku Koivusalo
    • QnA / What's Going On In Retail
    • GutGuide
    • Aivopesula
    • Klassinen hietsu
  • English
    • Intro
    • Booking and prices
    • Contact

City is sound, city is quicksand 21–23.5

May 7, 2024 Markku Koivusalo

City is sound, city is quicksand – voicing imaginaries and dissonances.

City is sound, city is quicksand – voicing imaginaries and dissonances is the third and final art + research event organized by the City as Space of Rules and Dreaming research project[i] (enabled by Kone Foundation 2021–2024) at Hietsu Pavilion in Helsinki on May 21–23, 2024. The event focuses on spaces, voices and practices of uncertainty and potentiality in urban landscape.

City is sound, city is quicksand – voicing imaginaries and dissonances
Registration

PROGRAMME  

Tuesday 21.5

11.00-13.30 WORKSHOP Wandering soundscapes by Jaakko Ruuska,
featuring Brigitta Stone-Johnson, BJ Engelbrecht, Jill Richards & Jurgen Meekel
Duration: 2,5 hours
Maximum of 9 participants
Meeting point: in front of the pavilion

In the Wandering soundscapes workshop, the aim is to study the event of listening. How do we situate ourselves with the soundscapes of the city? How do we listen? In this practical workshop, the participants are invited to take short walks and listen to the soundscapes of the southern corner of Helsinki. The task is to invent instructions for listening, and to try them out together. The goal is to study, how the event of listening situates us within the urban ecology.
*Note the weather reservation. In case of the heavy rain, the workshop will be cancelled. Otherwise, dress according to the weather.
*See REGISTRATION above*

14:00–14:30 PERFORMANCE Sirpa Jokinen, Places, sounds, words
 

15:00–17:30 GUEST ARTIST’S PERFORMANCE by Danae Theodoridou, 
One Three Some - An Attempt for Devising a Democratic Assembly
Duration: appr. 2 hours followed by discussion
Maximum of 40 participants
Location: pavilion big hall / paviljongin iso sali

In An Attempt for Devising a Democratic Assembly, the audience members/participants create their own citizens’ assembly following a text given to them at the beginning of the performance. The text assigns ‘roles’ (of speaker, listener, moderator, etc.) to the members of the assembly, instructing them on what to do or say (or even refuse to do or say if they want to). Part of the text is left open, giving space to the participating individuals to freely express their thoughts about democracy and our social coexistence. Through a game structure, the assembly is led step by step into a collective reflection on the practice of assembly and our personal attitude towards it. Recognizing the central role of the body in politics, this participatory performance explores how the way we use and position our bodies in relation to other bodies can affect the way we think, speak, feel and act politically.

An Attempt for Devising a Democratic Assembly is the third phase of the artist’s research on the relationship between art and democracy. After the Analogue Campaign, which focused on the practice of public speaking, and Languages of the Unheard, which experimented with the language of protests, this time the focus is on an embodied approach to the practice of assembling.
*See REGISTRATION above*

17:00–19:00 PERFORMANCE by Timo Tähkänen, Little Mermaid 

18:00– OPENING with ARTWORKS
feat. Anita Szentesi’s continuous workshop The Land and I

Wednesday 22.5

WORKSHOP: Get Hooked by Marloeke van der Vlugt
Duration: 2 hours - Minimum of 6 / maximum of 12 participants. - Meeting point: in the pavilion

This workshop introduces participants to my artistic research and creation method Touching which aims to actively distribute agency between materialities ((non)human bodies, objects, spaces). Touching attempts to sensitize participants for their reciprocal relation to ‘the world around’. I will focus on the Hietsu Pavilion to jointly explore if and how Touching can support uncovering or refinding connections that were lost within this building over the last 65 years. To do so, I will guide the participants experientially to notice relations between materialities and time, to jointly (re)formulate and transform historical anecdotes into actual imaginations and poetic material speculations.
*See REGISTRATION above*

11:00–13:00 PERFORMANCE byTimo Tähkänen,Little Mermaid

11:45–12:30 SOUND INSTALLATION Poetry of Small things, by Playgroup: Jill Richards, BJ Engelbrecht & Jurgen Meekel, intoduced by Jaakko Ruuska

13:30–16:00 PANEL DISCUSSION
Artistic research and city space: ”How will we live together?”, chaired byStefan Winter.
Panelists:Heidi Hänninen, Lauri Jäntti, Danae Theodoridou, Anita Szentesi, Alexander Damianisch, Paul Tiensuu+ via zoom:Prince Massingham, Neo Monyamane, Mocke Jansen van Veuren & Rashid the Magician(tbc)

16:30–18:00 SOUNDINGS, TALKS 1

Eerika Jalasaho,smelling space and time (talk)
Jan-Erik Andersson,A Leaf and a Hexagon – Viruses for Change (talk)
Andy Best,OBJEKTI – art as an actor for social empowerment (talk)

18:30– EVENING BY THE BEACH wPoetry of Small things
byPlaygroup (Engelbrecht, Richards & Meekel)
feat.Taivalsaari Protectorate 

Thursday 23.5

9:00-10:45 SOUNDINGS, TALKS 2
Otso Aavanranta, Unité sonore mobile (sound performance, followed by discussion)
Samedha Arora, Assent Listening of Dissent: A listener in a political environment; Helsinki Protests for Gaza Ceasefire in 2023- 2024 (talk)
Alex Arteaga, Exploring signlesness. An essay on the proto-phenomenal city (extended reading)

11:00–13:00 WITS interventions
Anita Szentesi
Zen Marie
Brigitta Stone-Johnson

13:00–13:45 GUEST ARTIST’S LECTURE-PERFORMANCE, Shubhangi Singh, Rest/Unrest 

14:00–15:30 ROUNDTABLE, City as Space of Rules and Dreaming
Henna Halonen, Aino Hirvola, Maiju Loukola, Jaakko Ruuska, Tanja Tiekso, Paul Tiensuu  

16:00–17:00 ON PUBLISHING
Zen Marie, Brigitta Stone-Johnson, ellipsis [--] 
Halonen-Loukola-Tiekso, RUUKKU theme issue cfp launch


PARTICIPATING ARTISTS/RESEARCHERS

 Stefan Winter 
Elisa Villota
Marloeke van der Vlugt
Mocke Jansen van Veuren
Timo Tähkänen
Paul Tiensuu
Tanja Tiekso
Danae Theodoridou
Anita Szentesi
Brigitta Stone-Johnson
Shubhangi Singh
Jaakko Ruuska
Vincent Roumagnac
Playgroup: BJ Engelbrecht, Jill Richards, Jurgen Meekel
Mohammad Mustafa
Neo Monyamane
Prince Massingham
Rashid the Magician
Zen Marie  
Maiju Loukola
Nina Liebenberg
Pia Euro & Tanja Kiiveri
Simo Kellokumpu
Sirpa Jokinen
Eerika Jalasaho
Aino Hirvola
Henna-Riikka Halonen
Mika Elo
Alexander Damianisch
Andy Best
Alex Arteaga
Samedha Arora
Annette Arlander
Jan-Erik Andersson
Otso Aavanranta

The project is is funded by the Kone Foundation and coordinated by the Academy of Fine Arts
(Doctoral programme) at the University of the Arts Helsinki 

Other partners are Helsinki University Faculty of Law, Helsinki University Faculty of Arts / Aesthetics
and Aalto University Department of Built Environment


HiH! Nro 49 ma 20.5 klo 19 Luch Time!

May 7, 2024 Markku Koivusalo

Hietsu is Happening! Nro 49, Lydia Lunch Verbal Burlesque & Herrala & Lötjönen

Hietsun Paviljongissa tarjoillaan kevätherkkuja maanantaina 20.5., kun amerikkalainen underground-legenda Lydia Lunch saapuu yhtyeineen Hietsu is Happeningiin. Vierailu on osa Lunchin Verbal Burlesque -minikiertuetta, jossa hänen kanssaan esiintyvät newyorkilaisbasisti Tim Dahl sekä tuusulalaistunut newyorkilaisrumpali Sam Ospovat.

Omien sooloprojektiensa lisäksi esimerkiksi Nick Caven, Sonic Youthin ja Henry Rollinsin kanssa esiintynyt tehnyt Lunch on huikea ja raju esiintyjä, joka ei taatusti jätä ketään kylmäksi. Kiertueen muut esiintymiset ovat 19.5. Tampereella ja 22.5. Porin Validi Karkia -klubilla.

Illan avaa kahden kontrabasistin, Ville Herralan ja Antti Lötjösen duo. Omien sanojensa mukaan lähes kaiken nähneet, myös kansainvälisten jazztähtien selkien takaa kuikuilleet matalien taajuuksien taikurit luovat kiehtovan musiikillisen matkan väljien ääniaaltojen hypnoottiseen maailmaan.

Esiintymässä:

Ville Herrala & Antti Lötjönen

Lydia Lunch, Tim Dahl, Sam Ospovat

Liput 25€ / 10€

Järjestää HiH & Hietsun paviljonki & Töölön kaupunginosat - Töölö ry

Hietsun paviljongin kulttuurikanavaa tukee: @koneensaatio. Tapahtumaa tukenut myös Helsingin kaupungin kulttuurin edistäminen.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
+358 40 5371857
hietsuishappening@gmail.com

Valtionpalkittu Hietsu is Happening! on Helsingin Hietaniemessä Hietsun Paviljongissa (ja joskus sen liepeillä) tapahtuva ennakkoluulottomasti eri taidealojen rajapinnoilla liikkuva, monimuotoinen tapahtumasarja. Sen taiteellisina kuraattoreina toimivat Hietsun paviljongilla majailevat muusikot Mikko Innanen, Petri Kumela ja Antti Lötjönen. Taiteellisesti korkeatasoinen, rohkeasti uutta luova HiH! on saattanut viisi vuotta kestäneen toimintansa aikana yhteen eri alan taiteilijoita Vesa Vierikosta Tuuli Lindebergiin, Anni Elif Egecioglusta Tuomari Nurmioon ja Han Benninkistä Susana Santos Silvaan.  HiH! tarjoaa esiintyjilleen vapaan kokeilun ja mahdollisuuksien alustan. Tapahtumasarjan kuratoinnissa taiteiden lajit, ennakkokäsitykset, luomista ohjaavat konventiot ja muut raja-aidat asetetaan uudelleen tarkasteluun: olennaista on mahdollistaa taiteilijoiden ja taiteiden välinen vuoropuhelu tinkimättömästi ja luoda samalla kokonaan uusia ja uudenlaisia teoskokonaisuuksia.

In Hietsu is Happening Tags Happening, Hietsu

#908variaatiota: Bach, Webern, Poppe, Beethoven su 19.5. klo 15

May 6, 2024 Markku Koivusalo

Jonas Olsson

Ruotsalainen pianisti Jonas Olsson sukeltaa syvälle variaatiomuodon maailmaan Bachin, Beethovenin, Webernin ja Poppen teosten parissa. Tervetuloa kokemaan tämä harvinaisen laaja-alainen ohjelma Hietsun Paviljongin kauniissa ympäristössä. Kahvi/tee ja kakku sisältyvät pääsylipun hintaan!

Den svenske pianisten Jonas Olsson gör en djupdykning i variationsformens värld och tar sig an verk av Bach, Beethoven, Webern och Poppe. Välkommen att uppleva detta ovanligt mångsidiga program i Sandudds paviljong. Kaffe/te och kaka ingår i biljettpriset!

Ohjelma / Program:

  • Johann Sebastian Bach: Goldbergvariationerna, BWV 988

    - Väliaika -Paus -

  • Anton Webern: Variationen für Klavier op. 27

  • Enno Poppe: Thema mit 840 variationen

  • Ludwig van Beethoven: Diabellivariationerna op. 120

Liput ovelta / Biljettförsäljning vid dörren: 25 / 20 / 15 €

Kahvi/tee ja kakku sisältyvät pääsylipun hintaan! Kaffe/te och kaka ingår i biljettpriset!

Järjestää: Musiikkikollektiivi Agora.

Facebook

Musiikikollektiivi Agora on perustettu tutkimaan klassisen musiikin repertoaarin tuntemattomia osa-alueita, ja tuomaan niitä esille tunnetun taiteen rinnalla. Kollektiivin yhtenä tavoitteena on konsertein ja levytyksin nostaa esille historian unohtamia säveltäjiä ja teoksia. Yhdistyksellä on kattava pohjoismainen verkosto, ja toisena tärkeänä tavoitteena onkin vahvistaa yhteistyötä näiden maiden muusikoiden välillä.

Agora musikkollektiv grundades för att framföra mindre kända delar av den klassiska repertoaren och presentera dem vid sidan av standardrepertoaren. Genom konserter och inspelningar vill kollektivet lyfta fram kompositörer och verk som hamnat i skymundan i historieskrivningen. Föreningen har ett omfattande nordiskt nätverk, och ytterligare ett viktigt syfte med kollektivet är att stärka samarbetet mellan musiker från dessa länder.

AGORA FACEBOOK
AGORA INSTAGRAM
AGORA TWITTER

Jonas Olsson

Jonas Olsson opiskeli Hans Pålssonin johdolla Göteborgin musiikkiakatemiassa, jossa hän debytoi vuonna 2007 soittamalla Ravelin pianokonserton vasemmalle kädelle Göteborgin sinfoniaorkesterin kanssa. Vuosina 2007–2008 hän oli stipendiaattina Frankfurtin kansainvälisessä Ensemble Modern -akatemiassa. Vuosina 2011–2013 hän opiskeli nykyaikaista pianomusiikkia Kölnin musiikkiakatemiassa Pierre-Laurent Aimardin johdolla.
Jonas Olsson esiintyy solistina ja kamarimuusikkona kaikkialla Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Hän on esiintynyt useaan otteeseen Luzernin festivaaleilla, solistina Boulezin Répons- ja Sur Incises -teoksissa säveltäjän itsensä johdolla sekä Messiaenin Des canyons aux étoiles -teoksessa. Muihin merkittäviin esiintymisiin kuuluvat muun muassa ylistetty konserttisarja, jossa kuultiin Boulezin kaikki pianosonaatit Kööpenhaminan KLANG-festivaalilla vuonna 2015, ja Rebecca Saundersin pianoteoksia esittelevä muotokuvakonsertti Aldeburgh Festivalilla vuonna 2016.
Jonasin ohjelmistoon kuuluvat Boulezin, Stockhausenin, Messiaenin, Berion, Nonon, Ligetin, Carterin, Lachenmannin, Ferneyhoughin ja Sciarrinon kaltaisten säveltäjien tärkeimmät sooloteokset. Yhtä tärkeää on hänen sitoutumisensa nuoremman sukupolven säveltäjien teosten esittämiseen, usein tiiviissä yhteistyössä uusien soittotekniikoiden tutkimiseksi.
Syksystä 2016 lähtien Jonas on työskennellyt pianistina ja harjoituspianistina Norrlands operanissa Uumajassa.

* * *

Jonas Olsson studerade hos Hans Pålsson vid Musikhögskolan i Göteborg, där han debuterade 2007 med Göteborgs Symfoniker i Ravels Konsert för vänster hand. Mellan 2007 och 2008 var han stipendiat vid International Ensemble Modern Academy i Frankfurt. Mellan 2011 och 2013 studerade han nutida pianomusik vid Musikhögskolan i Köln hos Pierre-Laurent Aimard.
Jonas Olsson är verksam som solist och kammarmusiker i hela Europa, Asien och Nordamerika. Han har flera gånger uppträtt vid Lucerne Festival, som solist i Répons och Sur Incises av Boulez under ledning av tonsättaren, såväl som Des canyons aux étoiles av Messiaen. Vidare kan nämnas en uppmärksammad serie konserter med Boulez samtliga pianosonater på KLANG-festivalen 2015 i Köpenhamn och en porträttkonsert med pianoverk av Rebecca Saunders på Aldeburgh-festivalen 2016.
Jonas repertoar omfattar de viktigaste soloverken av tonsättare som Boulez, Stockhausen, Messiaen, Berio, Nono, Ligeti, Carter, Lachenmann, Ferneyhough och Sciarrino. Minst lika viktigt är hans engagemang för en yngre generation av tonsättare, ofta i nära samarbete om utforskande av nya speltekniker.
Sedan hösten 2016 är Jonas anställd som pianist och repetitör på Norrlandsoperan i Umeå. 

Saisi aurinko nousta. Kuorokonsertti ma 6.5 klo 19

May 5, 2024 Markku Koivusalo

Kuorokonsertti: Saisi aurinko nousta.

Tervetuloa kuulemaan lauluja aamusta, illasta, päivästä ja yöstä!

Pohjalaisten Osakuntien Laulajien kevätkonsertissa teemana on vuorokaudenajat. Ohjelma on laaja kattaus musiikkia suomirockista Shakespeareen ja Disney-elokuvista Beatleseihin

Esiintyjä:

  • Pohjalaisten Osakuntien Laulajat

  • Johtaa Markus Luomala

Hietsun paviljongin juhlasali klo 19.

Liput ovelta 10/20 €, kannatuslippu 25€

Lämpimästi tervetuloa!

Tapahtuma facebookissa

POL on Helsingin yliopiston pohjalaisten osakuntien piirissä toimiva sekakuoro. Kuoro koostuu pääsääntöisesti Pohjanmaalta ja Lapista Helsinkiin muuttaneista opiskelijoista. Kuoro esittää sekä modernia että vanhempaa sekakuoromusiikkia, vaalien erityisesti pohjalaisjuuriaan laulamalla kanta-alueensa säveltäjien musiikkia.

Tags Hietsu, Kuoromusiikki, Pohjalaisten Osakuntien Laulajat, Julia Lainema

Maa jota ei ole: Kuorokonsertti ke 15.5. klo 19

April 23, 2024 Markku Koivusalo

Diskanttikuoro Kaari-ensemble esittää konsertillisen musiikkia, joka pohtii ihmisen ja luonnon suhdetta.

Miten ihminen kokee luonnon aikana, jolloin moni asia uhkaa ympäristömme hyvinvointia? Vieläkö osaamme nauttia luonnosta, miten näemme itsemme suhteessa siihen? Kaari-ensemble on etsinyt ja valmistanut esitettäväksi konsertillisen musiikkia, joka tutkii näitä kysymyksiä. 

Konsertin pääteoksena kuullaan Mikko Heiniön Landet som icke är. Esitämme sen pianisti Maritta Mannerin kanssa. Teos on sävelletty Edith Södergranin runoihin, ja siinä kuulija pääsee seikkailulle satumaisiin maailmoihin niin tekstin kuin musiikin puolesta. Teosta on tituleerattu yhdeksi parhaimmista diskanttikuorolle sävelletyistä teoksista.

Muita säveltäjänimiä konsertissa ovat Greta Dahlström, Juhani Komulainen, Veljo Tormis, Jocelyn Morlock ja Frank Ticheli.

Liput ovelta tai etukäteen tästä linkistä 25€ / 15€

Jokaisesta myydystä lipusta lahjoitetaan 2 € Itämeren suojeluun John Nurmisen säätiön kautta.

Konsertin kesto n. 1 tunti.

Kaari-ensemble

Kaari-ensemble on syyskuussa 2008 toimintansa aloittanut diskanttikuoro. Sen omaleimainen kuoroprofiili tähtää haastavan klassisen kuoromusiikin esittämiseen taidolla ja tunteella. Ohjelmistoon kuuluu sekä haastavaa klassis-romanttista musiikkia että laulullisesti kiinnostavaa nykymusiikkia. Kaari-ensemble on esittänyt etenkin suomalaisen säveltäjien uusia kuoroteoksia. Perinteisiin kuuluu myös Giuseppe Pergolesin Stabat Materin esittäminen pääsiäisen aikaan. Kuoroa johtaa syksystä 2022 lähtien MuM Julia Lainema

Kaari-ensemble

Kipeät asiat su 28.4 klo 17.15

April 2, 2024 Markku Koivusalo
“” On näet niin, Sokrates, että kun ihmistä hipoo lopun ajatus, hän alkaa pelätä ja huolehtia asioista joista ei ennen ole välittänyt […] Ja hän näkee kaiken tämän yhä selvempänä edessään, vanhuudenheikkouttaan tai koska hän on jo lähempänä tuonpuoleista. Hän on täynnä epäilyksiä ja kauhua, hän tutkii ja tarkastelee, onko tehnyt jollekulle vääryyttä. Jos hän löytää elämästään monia vääryyksiä, hän säpsähtää unestaan vähän väliä hereille niin kuin lapset ja elää kauhistuksen ja pahojen aavistusten vallassa. Sillä taas, jolla ei ole mitään vääryyttä tunnollaan, on aina luonaan suloinen toivo, hyvä vanhuuden hoiva.””
— Kilpikauppais Kefalos Platonin Valtiossa.
“Ei pahinta on sitten kun ei enää usko eikä toivo, mutta rakastaa yhä”
— Sirpa Kähkönen 36 uurnaa
“Kannan juomauhreja ja rintojani lyön, käsin hakkaan / Posket punoittavat terävien kynsien raapimista tuoreista verinaarmuista /Läpi elämäni tuskanhuudot / Sydäntäni ruokkivat / Vaatteeni pellavaiset säikeet suru / Hävittää riekaleiksi / Ja poven poimut puvun rinnuksissa / Sileiksi lyö iloton tuska. ”
— Hautalahjoja tuova piikojen kuoro Aiskhyloksen tragediassa Hautauhrin tuojat (Choēfóroi)
“Kurkkuuni on kaadettu uurnakaupalla tuhkaa. Olen niellyt hiekkaa, lasia, sementtiä, olen niellyt kumia, lyijyä, painolastia, olen niellyt aikakapselin, marsalkan lantin [...] Oksennan kaiken pakkosyötetyn, oksennan pakottamisen katkeran liemen, vitsat, ruoskat, vihan, oksennan viime vuosisadan, niin että käännyn ympäri, sisäpuoli ulos, katsokaa kaikki, samaa meissä kaikissa on, mustunut sisus makaa lattialla vyyhtenä. ”
— Sirpa Kähkönen 36 Uurnaa
“Kun ravitseva maa saa juoda liikaa verta / Niin koston hurme hyytyy, paakkuuntuu / Kaamea raivo saastuttaa syyllisen / Tauti sikiää hänen sisällään”
— Hautalahjoja tuova kuoro Aiskhyloksen tragediassa Hautauhrin tuojat (Choēfóroi)
“Mehu hyrisee meissä, se on vahvempaa kuin veri.”
— Sirpa Kähkönen 36 uurnaa
“Mutta se pukki, jonka arpa määrää Asaselille, jätettäköön seisomaan elävänä Herran eteen. Sovitettavat synnit pantakoon sen kannettaviksi. Sitten se ajettakoon Asaselin luo autiomaahan.”
— 3. Mooseksen kirja 16:10
“Kun sanotaan syy, se tarkoittaa, että on löydetty joku, jolle annetaan kannettavaksi karu, kulmikkainen, rautainen ies. Hän on syypää. Syypään niskaan pannaan ies ilman pehmittelyjä tai lieventäviä asianhaaroja. Sellaisia ei ole! Ja syynpään on anottava virhettä anteeksi eri instansseista. Anteeksiantoa ei tule. Perusasetus on, että virhettä ei saisi tapahtua. Sitä pitää pelätä. Jos se tapahtuu, sanotaan: piä kippeenäs! Eli pidä kipeänäsi. ”
— Sirpa Kähkönen 36 uurnaa
“Sua, onneton, ah, mikä mania iski?
Mikä demoni vinhaa vinhemmin
tuli askelin, armoton, ankara niin,
kävi kimppuun onnesi koiton?”
— Kuoro Sofokleen Oidipuksessa.
“Nyt ei maailmankuvaa eikä kaikkitietävää enää ole. On järjestelyveturi 346. Ja muita vetureita, ja vankivaunuja. ”
— Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa
“Manan mahdit, te hallita saatte. Hänkin saapuu kyllä, kun täyttyvät aika ja määrä: lainaa ainoastaan, en lahjaa, teiltä nyt pyydän […] Hiljaisuuden halki he nousevat viettoa jyrkkää polkua keskellä yön hämäryyden ja sankkojen usvain. Melkein saavuttaneet olivat he jo maan yläpinnan, kun peläten hänen jäävän ja tahtoen puolison nähdä lempijä katsoi taakse”
— Ovidius: Muodonmuutoksia: Orfeus ja Eurydike
“Minä käännyn katsomaan, tietenkin käännyn, ei se ole uhmaa, se on kirjoitettu meihin, siksi me olemme ihmisiä, että tahdomme tietää, katseemme seuraa uteliaana liikettä, niin meidän soluihimme on kirjoitettu.”
— Sirpa Kähkönen 36 uurnaa

Kipeät asiat piätään kippeenäs, hiljaisuuden valtana, koukkuisina kirjaimina vatsalaukussa tai sitten ne kirjataan perunkirjoitukseen hautalahjoina, kaadetaan kurkkuun tuhkana, oksennetaan ulos ja leivotaan vielä kerran taaksepäin katsovan uuden leikin kielen kammariksi.  

Sunnuntaina 28.4 Hietsussa tapahtuu kirjallinen katabasis kello 17:15 kun Hietaniemen hautausmaan kupeessa puhutaan hautalahjoista, vainajien lepyttelystä, muistosta ja sovittelusta, väärässä olemisen perinnöstä, kohtaloista, sitruunantuoksuisen Pledin mummoista, kohtuuttomista äideistä, riittämättömistä tyttäristä, illegaaleista ukeista ja muista hätähien ja tervan hajuisista syntipukeista.   

Puhutaan väärässä olemisen historiasta ja siitä voiko vääryyden kokemukset hyvittää vain tuho.

Puhutaan oikein kipeästi, niin että sattuu luihin ja ytimiin ja perkele periksi ei anneta ennen kuin kaikki on pistetty matalaksi.

Vieraana Hietsun kirjallisuusillassa on nimittäin Finlandia voittaja Sirpa Kähkönen puhumassa kirjastaan 36 uurnaa. Väärässä olemisen historia yleisön ja toiminnanjohtaja Markku Koivusalon kanssa.

Tulkaa siis Hietsuun kaikki syylliset, siellon paljon muitakkii!

Tarjolla myös kahvetta, pullaelttaa ja vertakin sakeampaa mehua.

Eikä niistä mittee pyyetä!

Keskustelu kello 17:15 mutta sitä ennen voi samassa salissa nauttia Klassisen Hietsun sunnuntai konsertissa kello 15.

Järjestäjä: Hietsun akatemia, Töölön kaupunginosat – Töölö Ryn & Hietsun paviljonki

Striimaus: Anders Pohjola

Keskustelu katsottavissa myös Hietsun kulttuurikanavalla

Striimausta ja kanavaa tukee Koneen säätiö @KoneenSaatio

Tapahtumaa tukenut myös Helsingin kaupungin kulttuurin edistäminen

Tervetuloa!

Tags kirjallisuus, Hietsun kirjallisuussalonki

Klassinen Hietsu: Ernesaks & Ylönen su 28.4 klo 15

April 1, 2024 Markku Koivusalo

Berliinin filharmonikkojen käyrätorvisti Paula Ernesaks saapuu Hietsuun duopartnerinsa pianisti Noora Ylösen kanssa 28. huhtikuuta! Brahmsin käyrätorvitriossa mukaan liittyy viulisti Eriikka Maalismaa. Ohjelma tarkentuu!

Liput 20/10 € sisältää pullan ja kahvin

OHJELMA:

  • Eugene Bozza: En Forêt, op. 40
    Ruth Gipps: Sonatina op. 56
    Johannes Brahms: Trio käyrätorvelle, viululle ja pianolle op. 40

 ESIINTYJÄ:

  • Paula Ernesaks, käyrätorvi

  • Noora Ylönen, piano

  • Eriikka Maalismaa, viulu

Su 18.2.2024 klo 15.00. Konsertin kesto n. 2 h (sis. väliajan).

Konsertin jälkeen kello 17:30 samassa tilassa Hietsun kirjallisuussalonki, jossa vieraana Finlandia voittaja Sirpa Kähkönen puhumassa Kipeistä asioista.

Paula Ernesaks & Noora Ylönen

Source: http://www.hietsunpaviljonki.fi/tapahtumia...
Tags Klassinen Hietsu

HiH! Nro 48, ma 8.4 klo 19 Soikkeli & Garabini ja Koi-trio

March 21, 2024 Markku Koivusalo

Hietsu is Happening! Nro 48, Olli Soikkeli & Cesar Garabini ja
Koi-trio

Ennen kuin oli samba, ennen kuin oli bossa nova, oli choro. Choro syntyi Rio de Janeirossa 1800-luvun lopulla ja yhdisti eurooppalaiset suositut genret afrikkalaisiin rytmeihin luoden ainutlaatuisen tyylin, jota säveltäjä Heitor-Villa-Lobos kutsui ”brasilialaisen sielun todelliseksi inkarnaatioksi”. 

Olli Soikkelin ja italialais-brasilialaisen choron mestarin, Cesar Garabinin muodostama duo on kiertänyt maailmaa ainutlaatuisella ”gypsy meets choro” teemallaan ja saapuu nyt ensimmäistä kertaa Hietaniemen rantaan.

Illan aloittava Koi-trio on vokalisti Kadi Vijan, puhaltaja Milo Linnovaaran ja sellisti Aino Juutilaisen muodostama tuore kokoonpano. Yhtyeen musiikki seilaa jäsenten lähtökohdista käsin jazzin, nykymusiikin ja improvisoidun musiikin aalloilla.

Esiintymässä:

Koi-trio: Kadi Vija, Milo Linnovaara ja Aino Juutilainen

Olli Soikkeli & Cesar Garabini

Liput 25€ / 10€

Järjestää HiH & Hietsun paviljonki & Töölön kaupunginosat - Töölö ry

Striimaus: Markus Bonsdorff & Samy Kramer Productions

Hietsun paviljongin kulttuurikanavaa tukee: @koneensaatio

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
+358 40 5371857
hietsuishappening@gmail.com

Valtionpalkittu Hietsu is Happening! on Helsingin Hietaniemessä Hietsun Paviljongissa (ja joskus sen liepeillä) tapahtuva ennakkoluulottomasti eri taidealojen rajapinnoilla liikkuva, monimuotoinen tapahtumasarja. Sen taiteellisina kuraattoreina toimivat Hietsun paviljongilla majailevat muusikot Mikko Innanen, Petri Kumela ja Antti Lötjönen. Taiteellisesti korkeatasoinen, rohkeasti uutta luova HiH! on saattanut viisi vuotta kestäneen toimintansa aikana yhteen eri alan taiteilijoita Vesa Vierikosta Tuuli Lindebergiin, Anni Elif Egecioglusta Tuomari Nurmioon ja Han Benninkistä Susana Santos Silvaan.  HiH! tarjoaa esiintyjilleen vapaan kokeilun ja mahdollisuuksien alustan. Tapahtumasarjan kuratoinnissa taiteiden lajit, ennakkokäsitykset, luomista ohjaavat konventiot ja muut raja-aidat asetetaan uudelleen tarkasteluun: olennaista on mahdollistaa taiteilijoiden ja taiteiden välinen vuoropuhelu tinkimättömästi ja luoda samalla kokonaan uusia ja uudenlaisia teoskokonaisuuksia.

In Hietsu is Happening Tags Happening, Hietsu

Vangittu elämä su 24.3 klo 17.30

March 12, 2024 Markku Koivusalo
“Mysteeriopeissa sanotaan, että me ihmiset olemme eräänlaisessa vankilassa, josta emme saa vapauttaa itseämme emmekä karata pois”
— Sokrates Platonin dialogissa Faidon
“HEIDO! Mun on pakko. Anteeksi mun on päästävä pois. On niin väsynyt itekki. Tiijän mitä tulee käymään jos en rauhoitu. En vaan voi. Mulla pelottaa itiäki mitä oikeen teen. Mä en tiedä mitä teen. Haluan pois. En ole hullu vaikka ajattelen kuolemaa. ”
— Sanna 13-vuotta lähtiessään sijaisperheestä
“Elämät, jotka ovat ikään kuin niitä ei olisi ollutkaan olemassa, elämät, jotka säilyvät vain koska törmäävät yhteen sen vallan kanssa, joka halusi tuhota ne tai ainakin pyyhkiä ne pois. Elämät, jotka palaavat meille vain useiden sattumien vaikutuksesta, nämä ovat pahamaineisia elämiä. ”
— Michel Foucault: Pahamaineiset elämät 1977
“Toi ihmisten suhtautuminen muhun, se on ollut mulle kova pala. Et mun pitää enemmin todistaa joka suunnassa, et mä tuun niinku hyväksytyksi. Että on sellanen rasite ollut läpi elämän. Tai sitte ihmiset ei uskalla lähestyä mua, ku ne on vaan kuullu musta”
— Paula 2020
“Rikollinen (le délinquant) erottuu lain rikkojasta (l’infracteur) siinä, ettei hänen luonnehtimisessaan keskeistä ole niinkään hänen tekonsa vaan elämänsä [...] Laillinen rangaistus kohdistuu tekoon, rangaistustekniikka taas elämään ja siten tuon elämän vähäisimpien ja pahimpien puolien uudelleen muodostamiseen tiedon muodossa. Sen tehtävänä on muuntaa sen seuraukset ja täyttää sen puutteet pakkotoimien käytännöillä. ”
— Michel Foucault: Tarkkailla ja rangaista 1975.
“Kylvöksenne kantaa paskaista hedelmää yhteiskuntaan Ista Laitisenkin kohdalla […] Jäljestä päin olette jatkaneet rikollista menettelyä elämässäni, muun muassa hulluksi mustaamalla minua ennen aikojaan ennen kuin olen sitä ollutkaan. Näin tuhonneet ajallisen elämäni perusteellisesti niin että ei voi koskaan mitään tästä kunnollista tulla.”
— Pakkolaitosvanki Ista Laitinen 1969
“”Konsertit? Taidenäyttelyt? Oot saanut turpaan kymmenen vuotta mutta tuu katoon tänne tauluja.” ”
— Paula 2020
“Tietoa vankiloista julkaistaan vähän, se on yksi yhteiskuntajärjestyksemme salatuimmista alueista, yksi pimeä osa elämäämme. Meillä on oikeus tietää, me haluamme tietää. Tämän takia yhdessä viranomaisten, asianajajien, toimittajien, lääkärien, psykologien kanssa, olemme muodostaneet Vankiloiden informaatioryhmän.”
— Jean-Marie Domenach, Michel Foucault ja Pierre Vidal-Naquet: Vankiloiden informaatioryhmän julistus 1971

Onko maailman onnellisimmassa maassa myös maailman onnellisimmat ja tasa-arvoisimmat naisvangit?

Ja minkälaista tämä naisvankilan ja naisvankien elämän onni on?

Onko se sukupuolitettua onnea ja erilaista onnea kuin miesvankien onni?

Kestääkö se koko elämän ja juontuuko se onnellisesta lapsuudesta?

Vai onnekkaista tapahtumista?

Vai onnekkaista yhteiskunnallisista suhteista?

Vai kenties onnellisesta väkivallasta?

Vai onnellisesta sukupuolielämästä ja rakkaudesta?

Saako pahalla edes olla onnea? Ja kuka on paha nainen?

Vangitusta elämästä ja elämän vankilasta puhutaan Hietsun akatemiassa, kun vieraana on toimittaja Sonja Saarikoski puhumassa kirjastaan Naisvangit. Rikollisuuden kehä maailman onnellisimmassa maassa (2023) yleisön ja toiminnanjohtaja Markku Koivusalon kanssa.

Keskustelu kello 17:30 mutta sitä ennen voi samassa salissa nauttia David Munk-Nielsenin virtuoosimaisesta pianonsoitosta Klassisen Hietsun sunnuntai konsertissa kello 15.

Järjestäjä: Hietsun akatemia, Töölön kaupunginosat – Töölö Ryn & Hietsun paviljonki

Striimaus: Anders Pohjola

Keskustelu katsottavissa myös Hietsun kulttuurikanavalla

Striimausta ja kanavaa tukee Koneen säätiö @KoneenSaatio

Tervetuloa!

Kuva: Katri Kosonen

Tags kirjallisuus, Hietsun kirjallisuussalonki

Klassinen Hietsu: David Munk-Nielsen su 24.3 klo 15

March 7, 2024 Markku Koivusalo

Tanskalainen, Suomessa vaikuttava David Munk-Nielsen on noussut nopeasti nuorten pianistien kärkikaartiin kilpailuvoittojensa myötä. Hietsussa kuullaan 24.3. täysiverinen pianoresitaali!

Liput 20/10 € sisältää pullan ja kahvin

OHJELMA:

* Johann Sebastian Bach (1685–1750): French suite no. 5 in G major, BWV 816

* Ludwig van Beethoven (1770–1827): Sonata no. 30 in E major, op. 109

  • Vivace ma non troppo – Adagio espressivo

  • Prestissimo

  • Gesangvoll, mit innigster Empfindung. Andante molto cantabile ed espressivo

— — —

* György Ligeti (1923–2006): From Musica ricercata

  • No. 1: Sostenuto – Misurato – Prestissimo

  • No. 2: Mesto, rigido e ceremoniale

  • No. 3: Allegro con spirito

  • No. 4: Tempo di valse

* Lili Boulanger (1893–1918): Trois morceaux pour piano

* Franz Liszt (1811–1886): Après une lecture du Dante: Fantasia quasi sonata

 ESIINTYJÄ:

David Munk-Nielsen, piano

Su 18.2.2024 klo 15.00. Konsertin kesto n. 2 h (sis. väliajan).

David Munk-Nielsen

Source: http://www.hietsunpaviljonki.fi/tapahtumia...
Tags Klassinen Hietsu

HiH! Nro 47, ke 13.3 klo 19 Itämeri-ilmiö 2

February 28, 2024 Markku Koivusalo

 Hietsu is Happening! Nro 47, Itämeri-ilmiö 2

Littorina Saxophone Quartet on sukupolvensa johtavista Itämeren alueen säveltävistä ja improvisoivista saksofonisteista koostuva 2023 toimintansa aloittanut luova kollektiivi, jossa soittavat virolainen Maria Faust (altto), suomalainen Mikko Innanen (altto, sopraniino ja baritoni), ruotsalainen Fredrik Ljungkvist (tenori ja sopraano) ja liettualainen Liudas Mockunas (tenori, sopraano ja basso). Littorina Sea eli Litorinameri on yhtyeen muusikoita yhdistävän Itämeren muinainen nimi. Meri luo haasteita mutta myös toivoa siitä, että ehkä sittenkin jollain toisella rannalla on joku, joka kuuntelee ja ymmärtää. Yhtye esiintyy Suomen kiertueellaan Hietsun lisäksi Seinäjoella ja Oulussa sekä pitää Sibelius-Akatemiassa mestarikurssin.

Saksofonien paljouden lisäksi säveltäjä, äänitaiteilija ja esiintyjä Tytti Arola tulee Hietsuun vieraaksi. Tytti esiintyy soolona ja sen lisäksi - kun mitään pelkäämättömät Petri Kumela ja Antti Lötjönen vyöttävät itsensä, preparoivat soittimensa ja käyvät toimeen - häneltä kuullaan teokset 'Rubber Band' kitaralle, kontrabassolle ja kuminauhoille, sekä 'Heinä' kontrabassolle ja 8-kanavaiselle äänentoistolle.

Esiintymässä:

Littorina Saxophone Quartet: Maria Faust, Mikko Innanen, Fredrik Ljungkvist, Liudas Mockunas

Tytti Arola, Petri Kumela & Antti Lötjönen

Liput 25€ / 10€

Järjestää HiH & Hietsun paviljonki & Töölön kaupunginosat - Töölö ry

Striimaus:

Hietsun paviljongin kulttuurikanavaa tukee: @koneensaatio

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
+358 40 5371857
hietsuishappening@gmail.com

Valtionpalkittu Hietsu is Happening! on Helsingin Hietaniemessä Hietsun Paviljongissa (ja joskus sen liepeillä) tapahtuva ennakkoluulottomasti eri taidealojen rajapinnoilla liikkuva, monimuotoinen tapahtumasarja. Sen taiteellisina kuraattoreina toimivat Hietsun paviljongilla majailevat muusikot Mikko Innanen, Petri Kumela ja Antti Lötjönen. Taiteellisesti korkeatasoinen, rohkeasti uutta luova HiH! on saattanut viisi vuotta kestäneen toimintansa aikana yhteen eri alan taiteilijoita Vesa Vierikosta Tuuli Lindebergiin, Anni Elif Egecioglusta Tuomari Nurmioon ja Han Benninkistä Susana Santos Silvaan.  HiH! tarjoaa esiintyjilleen vapaan kokeilun ja mahdollisuuksien alustan. Tapahtumasarjan kuratoinnissa taiteiden lajit, ennakkokäsitykset, luomista ohjaavat konventiot ja muut raja-aidat asetetaan uudelleen tarkasteluun: olennaista on mahdollistaa taiteilijoiden ja taiteiden välinen vuoropuhelu tinkimättömästi ja luoda samalla kokonaan uusia ja uudenlaisia teoskokonaisuuksia.

In Hietsu is Happening Tags Happening, Hietsu

Sjuka Tider: Konsertti ja taidenäyttely su 10.3. klo 14.30

February 27, 2024 Markku Koivusalo

Uus-ekspressionismia ja modernia impressionismia vuosilta 2019-2024. 

Kuvataiteilija Mikko Reponen esittelee teoksiaan Ensemble Tyynin konsertin yhteydessä Hietsun Paviljongilla 10.3. klo 14:30 Pekka Koiviston ja Sebastian Brennerin musiikin säestyksellä. Konsertti on sekoitus uusi-ekspressionismia ja modernia impressionismia. Teokset ovat peräisin vuosilta 2019-2024. Tänä aikana on koettu pandemia ja kaksi sotaa on syttynyt. Sekä musiikkia että taideteoksia voidaan näin ollen tarkastella heijastuksina ajasta, jota olemme eläneet viimeisten 5 vuoden aikana.

Vapaa pääsy, ohjelma 10 €, virvokkeita tarjolla!


 The visual artist Mikko Reponen exhibits his works in connection with the Ensemble Tyyni concert at Hietaniemi Pavilion on March 10th at 14:30, featuring music by Pekka Koivisto and Sebastian Brenner. The concert is a blend of new expressionism and modern impressionism. The works were composed between 2019 and 2024. During this time, a pandemic has taken place, and two wars have been triggered. The music and artworks can thus be considered reflections on the time we have lived through in the past 5 years.

 Free entry, programme 10 €


 Bildkonstnären Mikko Reponen ställer ut sina verk i samband med Ensemble Tyynis konsert på Sandudds paviljong 10.3. kl. 14:30 med musik av Pekka Koivisto och Sebastian Brenner. Konserten är en blandning av ny-expressionism och modern impressionism. Verken är komponerade åren 2019-2024. Under denna tid har det pågått en pandemi och två krig har utlösts. Musiken samt konstverken kan således betraktas som reflektioner över tiden vi levt i under de 5 senaste åren.  

Gratis inträde, program 10 €


HiH! Nro 46, ti 27.2 klo 19 Legendoja ja liediä

February 15, 2024 Markku Koivusalo

 Hietsu is Happening! Nro 46, Legendoja ja liediä

Helmikuussa Hietsussa vietetään suurta taiteilijajuhlaa, sillä Heikki Sarmanto ja Juhani Aaltonen soittivat tiettävästi ensimmäistä kertaa yhdessä 1964, 60 vuotta sitten. Edelleen luomisvoimaisten muusikoiden musiikillinen kumppanuus on kestänyt siis reilusti kauemmin kuin Harry Carney soitti Duke Ellingtonin orkesterissa ja on yhtä pitkä kuin The Rolling Stonesin levytysura. Mutta se historiasta.

Sarmannolle ja Aaltoselle kaiken keskiössä on improvisointi. Mitä tulee seuraavaksi? Kenpä tietäisi sen?

Ainakin tiedämme konsertin lopussa enemmän Heikki Sarmannon monipuolisuudesta muusikkona ja säveltäjänä, kun sopraano Pia Freund ja kitaristi Petri Kumela esittävät hänen laulujaan Leinon ja Hellaakosken teksteihin.

Esiintymässä:

Juhani Aaltonen & Heikki Sarmanto
Pia Freund & Petri Kumela

Liput 25€ / 10€

Järjestää HiH & Hietsun paviljonki & Töölön kaupunginosat - Töölö ry

Striimaus: Anders Pohjola

Hietsun paviljongin kulttuurikanavaa tukee: @koneensaatio

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
+358 40 5371857
hietsuishappening@gmail.com

Valtionpalkittu Hietsu is Happening! on Helsingin Hietaniemessä Hietsun Paviljongissa (ja joskus sen liepeillä) tapahtuva ennakkoluulottomasti eri taidealojen rajapinnoilla liikkuva, monimuotoinen tapahtumasarja. Sen taiteellisina kuraattoreina toimivat Hietsun paviljongilla majailevat muusikot Mikko Innanen, Petri Kumela ja Antti Lötjönen. Taiteellisesti korkeatasoinen, rohkeasti uutta luova HiH! on saattanut viisi vuotta kestäneen toimintansa aikana yhteen eri alan taiteilijoita Vesa Vierikosta Tuuli Lindebergiin, Anni Elif Egecioglusta Tuomari Nurmioon ja Han Benninkistä Susana Santos Silvaan.  HiH! tarjoaa esiintyjilleen vapaan kokeilun ja mahdollisuuksien alustan. Tapahtumasarjan kuratoinnissa taiteiden lajit, ennakkokäsitykset, luomista ohjaavat konventiot ja muut raja-aidat asetetaan uudelleen tarkasteluun: olennaista on mahdollistaa taiteilijoiden ja taiteiden välinen vuoropuhelu tinkimättömästi ja luoda samalla kokonaan uusia ja uudenlaisia teoskokonaisuuksia.

In Hietsu is Happening Tags Happening, Hietsu

Moses Pergament - Musiikkia viululle ja pianolle la 24.2. klo 15

February 14, 2024 Markku Koivusalo

Moses Pergament

Suomalaissyntyinen juutalaissäveltäjä Moses Pergament on kummasti unohtunut musiikkimaailmassamme. Musiikkikollektiivi Agora on nyt käynnistämässä sekä konserttihankkeita että levytyksiä tämän musiikkihistoriamme laiminlyödyn osan esiin nostamiseksi. Pergament kouluttautui alun perin viulistiksi, ja tämä konsertti on todennäköisesti ensimmäinen kerta, kun hänen koko tuotantonsa viululle ja pianolle esitetään Suomessa. Duo Silén-Malmgren äänittää parhaillaan näitä teoksia sisältävää CD-levyä, joka julkaistaan Toccata Classicsin toimesta lähivuonna.

Esiintyjät

  • Sebastian Silén, viulu

  • Martin Malmgren, piano

Ohjelma:

  • - Chanson triste (1915)
    - Menuetto (1916)
    - Canzonetta (1915)
    - Romanssi (1914)
    - Sonaatti viululle ja pianolle (1918-1920)

    ja ehkä muitakin yllätyksiä...

Liput: 20 / 15 / 10
Lipun hintaan sisältyy konsertin jälkeen kahvi/tee ja kakku.


Den finskfödde judiske tonsättaren Moses Pergament har blivit förvånansvärt bortglömd av vår musikvärld. Agora musikkollektiv initierar nu både konsertprojekt och skivinspelningar för att lyfta fram denna försummade del av vår musikhistoria. Pergament var ursprungligen utbildad violinist, och denna konsert är sannolikt första gången som hans kompletta verk för violin och piano framförs i Finland. Duo Silén-Malmgren spelar för närvarande in en CD med musiken, som kommer att ges ut av Toccata Classics under det närmaste året.

Program:

- Chanson triste (1915)
- Menuett (1916)
- Canzonetta (1915)
- Romans (1914)
- Sonat för violin och piano (1918-1920)

och kanske ytterligare överraskningar...

Biljetter: 20 / 15 / 10 eur
Biljettpriset inkluderar kaffe/te och kaka efter konserten.



Moses Pergament - Music for violin and piano

The Finnish-born Jewish composer Moses Pergament has been strangely forgotten in our music world. Agora Music Collective is now initiating both concert projects and recordings to highlight this neglected part of our music history. Pergament was originally trained as a violinist, and this concert is likely the first time that his complete works for violin and piano are performed in Finland. Duo Silén-Malmgren are currently recording a CD with these works, which will be released by Toccata Classics in the nearest year.

Program:

- Chanson triste (1915)
- Menuett (1916)
- Canzonetta (1915)
- Romans (1914)
- Sonata for violin and piano (1918-1920)

and perhaps other surprises...

Tickets: 20 / 15 / 10 eur
The ticket price includes coffee/tea and a cake after the concert

Moses Pergament 1963: public domain

Säveltäjä, kirjailija ja muusikko Moses Pergament (1893–1977) on erikoisuus sekä Suomen että Ruotsin musiikkihistoriassa. Huolimatta laajasta tuotannosta, johon kuuluu useita oopperoita, kamarimusiikkia, satoja lauluja, orkesteriteoksia, konserttoja, oratorioita ja kuoroteoksia, hänen musiikkiaan esitetään hyvin harvoin. Vain muutama kamarimusiikkiteos on levytetty, ja orkesteriteoksista vain "Den judiska sången" ja Sergei Djagilevin Ballets Russes -yhtyeelle sävelletyn "Krelantems och Eldeling" -baletin pohjalta työstetty sarja on julkaistu levyllä. Pergament muistetaan myös korkeatasoisena musiikkikriitikkona, mistä todistavat sellaiset kirjat kuin "Retkiä musiikin maailmassa" ja "Svenska tonsättare". Mielikuvitukselliset, yleistajuiset ja runolliset kirjoitukset toivat Pergamentille mainetta siinä missä hänen sävellyksensäkin, ja hän oli ensimmäisten joukossa avaamassa ruotsalaisten korvia Euroopan uudemmalle musiikille.

Miksi näin värikäs persoonallisuus on siis jäänyt muiden musiikkielämän vaikuttajien varjoon, sekä Suomessa että Ruotsissa? Pitkällisiin selityksiin menemättä voi todeta, että Pergament kärsi antisemitistisistä hyökkäyksistä uransa alkuvaiheessa – ja ulkomaalaissyntyisenä myös hänen ruotsalainen identiteettinsä kyseenalaistettiin. Vasta vuonna 1945 hänet valittiin Föreningen Svenska Tonsättaren jäseneksi. Toinen selitys voisi olla se, että hänen musiikkiaan on vaikea luokitella, eikä se useinkaan vastannut vallitsevia suuntauksia: hänen varhaiset teoksensa olivat Ruotsin oloissa innovatiivisia, kun taas hänen myöhempää estetiikkaansa ei luultavasti pidetty tarpeeksi modernina, sillä Måndagsgruppenin ihanteet alkoivat Pergamentin elämän loppuvaiheessa tulla lähes yleismaailmallisiksi.

Muutama sana on sanottava säveltäjän yhteyksistä kotimaahansa. Moses Pergament syntyi ruotsinkieliseen juutalaisperheeseen Helsingissä. Hän muutti Ruotsiin ja haki Ruotsin kansalaisuutta aikana, jolloin juutalaisista ei vielä voinut tulla Suomen suuriruhtinaskunnan täysivaltaisia kansalaisia, mutta koska suuri osa hänen perheestään jäi Suomeen, hän matkusti säännöllisesti takaisin synnyinmaahansa. Mielestämme Pergamentia on hänen ansioidensa perusteella pidettävä yhtenä sukupolvensa merkittävimmistä ruotsinkielisistä suomalaissyntyisistä säveltäjistä, mutta historiankirjoitus ei ole toistaiseksi ollut tällä kannalla. Väitteelle on kuitenkin vahvoja perusteita, alkaen jo siitä, että Pergament on ainoa suomalaissyntyinen säveltäjä, jolla on ollut järjestelmällistä yhteistyötä maailmankuulun Sergei Djagilevin ja tämän Ballets Russes -seurueen kanssa Pariisissa. Hänen tilausteoksiinsa kuuluu muun muassa Gaspar Cassadolle, kuuluisalle sellistille sävelletty sellokonsertto, Nobel-palkitun Nelly Sachsin librettoihin kirjoitettuja oopperoita, satoja lauluja, laaja orkesterituotanto, kuoroteoksia, kamarimusiikkia ja paljon muuta. Vain muutama teos on levytetty, ja niin kauan kuin Pergamentin musiikkia ei ole saatavilla levytyksinä, hänen uudelleenarviointinsa säveltäjänä on vaikeaa.

On myös syytä korostaa Pergamentin humanismia ja osallistavaa ihmiskäsitystä. Juutalaisena hän joutui elämään antisemitististen hyökkäysten kanssa, ja ulkomaalaisena hän ei Ruotsiin muutettuaan voinut koskaan tuntea olevansa täysin hyväksytty ruotsalaisena. Hänen ihmiskäsitystään kuvaa hyvin tummaihoisen amerikkalaislaulajan konsertin arvostelu vuodelta 1947:

"Taiteessa ihonvärillä ei ole ratkaisevaa merkitystä. Luojan kiitos. Niille, joilla on sielua, lahjakkuutta ja teknistä osaamista, kenttä on avoin. Jokainen ihminen ja jokainen valtio, joka pyrkii rajaamaan taiteen alueita piikkilangalla, pitäisi leimata rikolliseksi todellisen inhimillisyyden nimissä."

Moses Pergamentin osallistava ihmiskäsitys näkyy rikkaasti myös hänen musiikkiteoksissaan, joissa eri kulttuurien vaikutteet sekoittuvat hyvin vapaasti ja innostavasti. Pergamentia voi mielestämme pitää myönteisenä esimerkkinä sellaisesta suomenruotsalaisen kulttuurin edustajasta, joka ymmärtää vähemmistöjä ja niiden erilaisia tilanteita suhteessa yhteiskunnan enemmistön.

* * *

Kompositören, skribenten och musikern Moses Pergament (1893-1977) är en udda fågel i både finsk och svensk musikhistoria. Trots en omfattande musikalisk produktion, inklusive flera operor, kammarmusik, drygt hundra sånger, orkesterverk, konserter, oratorier och körverk, framförs hans musik ytterst sällan. Av hans orkesterverk har endast "Den judiska sången" och en svit baserad på baletten "Krelantems och Eldeling", komponerad för Sergei Djagilevs Ballets Russes, getts ut på skiva. Pergament är också ihågkommen som en musikkritiker av rang, vilket böcker som "På vandring med Fru Musica" och "Svenska tonsättare" vittnar om. Pergaments fantasifulla och poetiska texter gjorde honom beryktad, och han var bland de första att öppna Sveriges öron för den nyare musiken i Europa.

Varför har en så färgstark personlighet hamnat i skymundan i både Finland och Sverige? Utan att gå in på längre förklaringar utsattes Pergament för antisemitiska påhopp tidigt i sin karriär - och som utlandsfödd fick han även sin svenska identitet ifrågasatt. Det dröjde till 1945 innan han valdes in som medlem i Föreningen Svenska Tonsättare. En annan förklaring kan vara att hans musik är svår att kategorisera och inte sällan gick stick i stäv med rådande trender: hans tidiga verk var nyskapande med svenska mått mätt, medan hans senare estetik förmodligen inte ansågs tillräckligt modern i tider då Måndagsgruppens ideal fick allt större inflytande.

Ytterligare några ord om tonsättarens band till sitt hemland. Moses Pergament föddes i en svenskspråkig judisk familj i Helsingfors. Han flyttade till Sverige och ansökte om svenskt medborgarskap vid en tidpunkt då judar ännu inte kunde bli fullvärdiga medborgare i Storfurstendömet Finland, men eftersom en stor del av hans familj stannade kvar i Finland så reste han regelbundet tillbaka till sitt födelseland. Vi anser att Pergaments meriter gör honom till en av de viktigaste svenskspråkiga finskfödda tonsättarna av sin generation, men historieskrivningen har än så länge varit en annan. Det finns dock starka skäl för detta påstående, såsom det faktum att Pergament är den ende finskfödde tonsättaren som fått en beställning av den världsberömde Sergej Djagilev och hans Ballets Russes i Paris. Bland beställningarna märks en cellokonsert för den berömde cellisten Gaspar Cassado, operor med libretti av Nobelpristagerskan Nelly Sachs, hundratals sånger, en stor orkesterproduktion, körverk, kammarmusik och mycket annat. Endast ett fåtal verk har spelats in, och så länge Pergaments musik inte finns tillgänglig som inspelningar kommer det att vara svårt att omvärdera honom som tonsättare.

Pergaments humanism och inkluderande syn bör också framhållas. Som jude fick han leva med antisemitiska attacker, och som utlandsfödd kunde han under lång tid inte känna sig helt accepterad som svensk efter flytten till Sverige. Hans människosyn illustreras väl av en recension från 1947 av en konsert med en mörkhyad amerikansk sångerska:

"I konsten spelar hudfärgen ingen utslagsgivande roll. Gud ske lov. För den som har själ, begåvning och tekniskt kunnande är fältet här fritt. Varje person och varje stat som söker inhägna konstens domäner med taggtråd bör i den sanna mänsklighetens namn stämplas som brottslig."

Moses Pergaments inkluderande inställning återspeglas också i hans musikaliska alster, som blandar influenser från olika kulturer på ett mycket fritt och inspirerande sätt. Enligt vår åsikt kan Pergament ses som ett positivt exempel på en representant för den finlandssvenska kulturen som förstår minoriteter och deras varierande situationer i förhållande till majoritetssamhället.

* * *

Composer, writer and musician Moses Pergament (1893-1977) is an unusual personality in both Finnish and Swedish music history. Despite his extensive output, which includes several operas, chamber music, a hundred songs, orchestral works, concertos, oratorios and choral works, his music is rarely performed. Only a few chamber works have been recorded, and of his orchestral works only "The Jewish Song" and a suite based on the ballet "Krelantems och Eldeling", composed for Sergei Djagilev's Ballets Russes, have been released on CD. Pergament is also remembered as a music critic of the highest calibre, as evidenced by books such as "På vandring med Fru Musica" and "Svenska tonsättare". Pergament's imaginative, educative and poetic writings earned him a reputation, and he was among the first to open Swedish ears to the newer music of Europe.

So why has such a colourful personality been overshadowed, both in Finland and Sweden? Without going into lengthy explanations, Pergament suffered anti-Semitic attacks early in his career - and having been born abroad, his Swedish identity was also questioned. It was not until 1945 that he was elected a member of the Society of Swedish Composers. Another explanation could be that his music is difficult to categorise and often did not reflect the prevailing trends: his early works were innovative by Swedish standards, while his later aesthetics were probably not considered modern enough, as the ideals of the so-called Monday group became predominant in the latter part of Pergament's life.

A few more words about the composer's links with his homeland. Moses Pergament was born into a Swedish-speaking Jewish family in Helsinki. He moved to Sweden and applied for Swedish citizenship at a time when Jews could not yet become full citizens of the Grand Duchy of Finland, but as a large part of his family remained in Finland, he travelled regularly back to his country of birth. We believe that Pergament's merits make him one of the most important Swedish-speaking Finnish-born composers of his generation, although he is not recognised as such to date. There are, however, strong grounds for this claim, starting with the fact that Pergament is the only Finnish-born composer to have had systematic collaboration with the world-famous Sergei Djagilev and his Ballets Russes company in Paris. His commissions include a cello concerto for Gaspar Cassado, the famous Catalan cellist, operas written to libretti by Nobel Prize winner Nelly Sachs, hundreds of songs, a large orchestral output, choral works, chamber music and much more. Only a few works have been recorded, and as long as Pergament's music is not available on recordings, reassessing him as a composer will be difficult.

Pergament's humanism and inclusive attitude should also be emphasised. As a Jew, he had to live with anti-Semitic attacks, and as a foreigner, he could never feel fully accepted as a Swede after moving to Sweden. His view of humanity is well illustrated by a review of a 1947 concert by a African-American singer:

"In art, the colour of one's skin is not decisive. Thank God. For those with soul, talent and technical skill, the field is open. Any man and any state that seeks to delimit the domain of art with barbed wire should, in the name of true humanity, be branded a criminal."

Moses Pergament's inclusive approach to humanity is also richly reflected in his musical works, which blend influences from different cultures in a very free and inspiring way. In our opinion, Pergament can be seen as a positive example of a representative of Finnish-Swedish culture who understands minorities and their differing situations in relation to the majority in society.

Poliittinen luovuus su 18.2 klo 17.30

February 11, 2024 Markku Koivusalo
“”Ovatko nämä kaksi eri asiaa vai saman käsitteen eri puolia? Edistys on ideologia, tuleminen (divenire) on filosofinen käsite.” ”
— Antonio Gramsci: Vankilavihko 10 (§48) 1930-1933.
“Välinpitämättömyys on apatiaa, parasiittimaisuutta, pelkuruutta, eikä elämää. Siksi vihaan välinpitämättömiä […] Välinpitämättömyys toimii vahvasti historiassa. Se toimii passiivisesti, mutta toimii. Se on kohtalo ja samalla se mihin ei voi luottaa. Se häiritsee kaikkia ohjelmia ja kumoaa parhaitenkin laaditut suunnitelmat. Se on raaka aines, joka kapinoi älyä vastaan ja kuristaa sen. Se, mitä seuraa, kaikkia kohtaava paha tai mahdollinen hyvä [...] ei johdu niinkään harvojen työskentelevien aloitteesta, vaan monien poissaolevasta välinpitämättömyydestä.”
— Gramsci: Tuleva kaupunki 1917
“Aito muutos on myös laadullista ja ilmaisee tulemista (divenire) ennemmin kuin edistystä. Kun jokin muuttuu, ilmaantuu jotain todella uutta ja odottamatonta. Emme voi ymmärtää muutosta vain katsojina, vaan osallistujina. Meidän on myös itse katsottava peiliin, kuten ruhtinaspeilien poliittinen kirjallisuus meitä neuvoo. ”
— Sakari Hänninen: Political creativity 2024
“Machiavellin satiirisin sanoin: Toisin kuin rakkaus, politiikka ei lopu koskaan. Jos politiikka olisi historian musta aukko, se ei loisi mitään tyhjästä. Se lähtee aina vaikuttavasta todellisuudesta. Tämä todellisuus voi myös olla aineeton: tilaisuuden virtuaalinen todellisuus”
— Sakari Hänninen: Political creativity 2024

Elämme suurten muutosten aikaa vai elämmekö sittenkään?

Elämmekö aktiivisesti muutosta itsessämme eli yhteiskunnallisissa historiallisissa suhteissamme vai katselemmeko muutosta poissaolevan välinpitämättömästi sivusta ja uskomme edistyvämme?

Miten todella käsittää käsillä oleva muutos aivojemme ja kättemme konkreettisena työnä?

Onko politiikalla tai politiikan ajattelulla enää mitään tekemistä muutoksen kanssa ja millaista on poliittinen luovuus?

Onko demokratialla enää tekemistä aktiivisen ja älykkään kansan kanssa ja mitä olisi kansan konstituoiva voima konfliktuaalisena itsessään muuttuvana voimana ja tulevan demokratian olemisen tapana?

Jos aikamme hallinnollista ajattelua hallitsee ekonominen sanasto, niin aikamme poliittista sanastoa hallitsevat jälkigramscilaiset termit kulttuurisesta hegemoniasta ja alistettujen emansipaatiosta.

Mutta jos kyttyräselkäistä vankilan ajattelijaa lukee hieman tarkemmin, löytyykö tältä jotakin aivan muuta ja uutta sanottavaa poliittisesta luovuudesta.

Poliittisesta luovuudesta ja muutoksesta puhutaan Hietsun akatemiassa sunnuntaina 18.2 kello 17:30, kun vieraana on poliittisen teorian luova ajattelija, valtio-opin emeritus professori Sakari Hänninen puhumassa uusimmasta kirjastaan Political Creativity. Antonio Gramsci on Political Transformation yleisön ja toiminnanjohtaja, valtio-opin dosentin, Markku Koivusalon kanssa.

Keskustelu kello 17:30 mutta sitä ennen kello 15 voi nauttia Takapihan kvartetin kamarimusiikista Klassisen Hietsun sunnuntaikonsertissa.

Järjestäjä: Hietsun akatemia, Töölön kaupunginosat – Töölö Ryn & Hietsun paviljonki

Striimaus: Anders Pohjola

Keskustelu katsottavissa myös Hietsun kulttuurikanavalla

Striimausta ja kanavaa tukee Koneen säätiö @KoneenSaatio

Tervetuloa!

Kuva: Katri Kosonen

Tags kirjallisuus, Hietsun kirjallisuussalonki

Peruuntunut

January 29, 2024 Markku Koivusalo

Kuva: Anna-Maria Viksten / Valotus by Ama

Uutuuttaan kiiltelevä pianokvartetti Takapiha esiintyy Hietsussa 18. helmikuuta!

Takapiha-kvartetti teki debyyttinsä keväällä 2023, jolloin ohjelmassa oli Brahmsin pianokvartetto A-duuri op. 26. Yhtye rakentaa ohjelmistoaan niin vanhalla ja tutulla kuin ennen kuulemattomalla musiikilla. Kvartetin soitinten vasarat ja kielten, jouhien, huovan sekä hartsin pauke ja vinku sytyttävät musiikin eloon.

Yhtyeen muodostavat maanmainiot kamarimuusikot: viulisti Kasmir Uusitupa, sellisti Anna Westerlund, pianisti Tuija Hakkila ja alttoviulisti Atte Kilpeläinen.

Liput 20/10 € sisältää pullan ja kahvin

OHJELMA:

* Felix Mendelssohn (1809–1847): Pianokvartetto d-molli

  • Allegro Molto

  • Andante

  • Finale. Allegro Molto

* Jaakko Kuusisto (1974–2022): Play II op.16 (2005–06)

— — —

* Emilie Mayer (1812–1883): Pianokvartetto Es-duuri

  • Allegro con moto

  • Scherzo – Trio

  • Un poco Adagio

  • Allegro

 Takapiha-kvartetti:

  • Tuija Hakkila, piano

  • Anna Westerlund, sello

  • Kasmir Uusitupa, viulu

  • Atte Kilpeläinen, alttoviulu

Su 18.2.2024 klo 15.00. Konsertin kesto n. 2 h (sis. väliajan).

Source: http://www.hietsunpaviljonki.fi/tapahtumia...
Tags Klassinen Hietsu

Diktaattorin kanssa Hietsussa su 28.1 klo 18

January 20, 2024 Markku Koivusalo
“”Kun laillisuus riittää pelastamaan yhteiskunnan, silloin laillisuus; kun se ei riitä, silloin diktatuuri.” ”
— Diplomaatti ja valtiomies Valdegaman markiisi Juan Donoso Cortés: Puhe diktatuurista 1849.
“Suomalainen on hyvin kekseliäs, loputtoman kärsivällinen ja ennen kaikkea hyvin taitava soveltamaan käytäntöön: tietämättöminkin maalainen osaa rakentaa alkoholin tislauslaitteen ja huolimatta lainkuuliaisuudesta hämätä lakia, jos laki ei salli hänen vapaasti tyydyttää hallitsevaa intohimoaan.””
— Espanjan konsuli Ángel Ganivet y García: Suomalaiskirjeitä 1896-1897
“”Espanjassa totalitaarinen valtio harmonisoi maan kaikkien kykyjen ja energioiden toiminnat tavalla, jossa kansallisessa yhtenäisyydessä väistämättömämpänä velvollisuutena pidetty työnteko tulee olemaan ainoa kansantahdon edustaja.””
— Francisco Franco: Voitonpuhe Madridissa 1939.
“Suomelle ja Espanjalle on yhteistä, että kumpikin sijaitsee Euroopan periferiassa – tosin mahdollisimman kaukana toisistaan – ja että molemmat ovat poliittisesti erikoistapauksia – tosin aivan erilaatuisia.”
— Suomen va. asianhoitaja Madridissa: Carolus Lassila 1962
“Espanja, sinä nuoruutemme,
Espanja, sinä sydämissämme puhjennut tumma ruusu,
Espanja, sinä ystävyytemme kuolema yössä,
sinä ystävyytemme katoamattoman toivon loisteessa,
sinun öljypuusi runneltiin, sinun maatasi raastoivat tuhannet haavat”
— Jenny Pajunen: Espanja, sinä nuoruutemme 1976
“Espanja
Ilman sinua
Viini ei maistu
Enää samalta

Espanja, maxima calidad
Minimos precios”
— J. Karjalainen: Espanja 1992

Euroopan koillisella laidalla sijaitseva pieni pohjoinen tasavalta nimeltä Suomi on nyt luopunut perinteisestä puolueettomuudestaan, kun naapurissamme Venäjällä on vallassa sen mahtavaa mystisimperialistista historiaa nostalgisoiva ortodoksisnationalistinen häikäilemättömän entisen KGB upseerin Vladimir Putinin diktatuuri.

Mutta miten Neuvostoimperiumin naapurissa puolueettomuutta vakuuttanut Suomi tuli toimeen kylmän sodan aikana Euroopan lounaisella laidalla sijaitsevan kuuman Espanjan kanssa, jota hallitsi 40 vuotta mystisimperialistista historiaa nostalgisoiva katolilaisnationalistinen entisen siirtomaavallan Afrikan armeijan julman kenraalin Francesco Francon diktatuuri.

Espanjasta, Suomesta, erilaisista Espanjoista ja erilaisista Suomista, niiden erilaisista suhteista ja suhteiden erilaisista välittäjistä, sodista, rauhasta, diktatuurista ja diplomatiasta, flamencosta ja monesta muusta jutellaan Hietsun paviljongilla kun Hietsu is Happeningin Flamenco Happeningin jälkeen paviljongille saapuu Latinalaiseen Amerikkaan ja Espanjaan perehtynyt Alue- ja kulttuuritutkimuksen professori Jussi Pakkasvirta keskustelemaan kirjastaan Francon kanssa yhdessä toiminnanjohtaja Markku Koivusalon ja yleisön kanssa.

Keskustelu kello 18, mutta sitä ennen voi siis kello 15 nauttia myös Francon diktatuurin kansallissovinnaisesta turistiflamencosta vapautuneesta flamencosta, kun espanjalaiset flamencon mestarit Juan Antonio Suárez ja Victor Carrasco tuovat paviljongin pieneen saliin flamencon todellisen intensiteetin.

Järjestäjä: Hietsun akatemia, Töölön kaupunginosat – Töölö Ryn & Hietsun paviljonki

Striimaus: Anders Pohjola

Keskustelu katsottavissa myös Hietsun kulttuurikanavalla

Striimausta ja kanavaa tukee Koneen säätiö @KoneenSaatio

Tervetuloa!

Kuva Linda Tammisto

Tags kirjallisuus, Hietsun kirjallisuussalonki

HiH! Nro 45, su 28.1 klo 15 Flamencoa ja uutta jazzia

January 14, 2024 Markku Koivusalo

 Hietsu is Happening! Nro 45, Flamencoa ja uutta jazzia

Hietsu is Happening! tuo lämmikettä tammikuun kylmiin pakkasiin, kun sunnuntaina 28.1. Paviljonkiin saapuvat vieraiksi espanjalaiset flamencon mestarit Juan Antonio Suárez ja Victor Carrasco. Flamenco on parasta koettuna läheltä ja tämä on harvinainen tilaisuus kokea huipputason flamencoa näin intiimisti. Kylätalon pienehkössä salissa tunnelma tiivistyy ja musiikin intensiteetti tulee iholle vastustamattomasti!

Vanhat ja omilla tahoillaan melko menestyneet soittokaverit pianisti Aki Rissanen ja saksofonisti Mikko Innanen avaavat osaltaan Hietsu is Happeningin konserttivuoden aivan uudella ohjelmistolla. Tammikuun puolivälissä Muusikkojen liiton Länsi-Uudenmaan residenssissä luotu ja harjoiteltu materiaali pureutuu taiteen ja ihmisyyden perustavanlaatuisten kysymysten lisäksi vähäpätöisiin ja epäolennaisiin pikkuasioihin.

Liput 20€ / 10€

Espanjalainen sunnuntai jatkuu kello 18 Hietsu akatemian kirjallisuuskeskustelulla Francon Espanjan ja Suomen suhteista professori Jukka Pakkasvirran kanssa.

Säveltäjä-kitaristi Juan Antonio Suárez "Cano" on työskennellyt nimekkäiden tanssijoiden, kuten Sara Barasin, Rocío Molinan ja Belén Mayan kanssa ja säveltänyt useita tanssiteatteriteoksia."Cano" on modernin flamencokitaran tunnustettu mestari, joka on tehnyt useita levytyksiä. Debyyttilevy Son de Ayer ilmestyi 2008.

Huelvasta kotoisin oleva Víctor Carrasco aloitti ammattilaulajan uransa andalusian flamencopeñoissa 16-vuotiaana opiskeltuaan ensin joitakin vuosia flamencokitaraa. Carrasco on esiintynyt lukuisilla festivaaleilla ja teattereissa ympäri maailmaa tehden yhteistyötä flamencon suurien nimien kanssa.

Järjestää HiH & Hietsun paviljonki & Töölön kaupunginosat - Töölö ry

Yhteistyössä Compañia Kaari & Roni Martin

Striimaus: Anders Pohjola

Hietsun paviljongin kulttuurikanavaa tukee: @koneensaatio

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
+358 40 5371857
hietsuishappening@gmail.com

Valtionpalkittu Hietsu is Happening! on Helsingin Hietaniemessä Hietsun Paviljongissa (ja joskus sen liepeillä) tapahtuva ennakkoluulottomasti eri taidealojen rajapinnoilla liikkuva, monimuotoinen tapahtumasarja. Sen taiteellisina kuraattoreina toimivat Hietsun paviljongilla majailevat muusikot Mikko Innanen, Petri Kumela ja Antti Lötjönen. Taiteellisesti korkeatasoinen, rohkeasti uutta luova HiH! on saattanut viisi vuotta kestäneen toimintansa aikana yhteen eri alan taiteilijoita Vesa Vierikosta Tuuli Lindebergiin, Anni Elif Egecioglusta Tuomari Nurmioon ja Han Benninkistä Susana Santos Silvaan.  HiH! tarjoaa esiintyjilleen vapaan kokeilun ja mahdollisuuksien alustan. Tapahtumasarjan kuratoinnissa taiteiden lajit, ennakkokäsitykset, luomista ohjaavat konventiot ja muut raja-aidat asetetaan uudelleen tarkasteluun: olennaista on mahdollistaa taiteilijoiden ja taiteiden välinen vuoropuhelu tinkimättömästi ja luoda samalla kokonaan uusia ja uudenlaisia teoskokonaisuuksia.

In Hietsu is Happening Tags Happening, Hietsu

Klassinen Hietsu: Erika Baikoff & Keval Shah su 21.1 klo 15

January 5, 2024 Markku Koivusalo

Klassisen Hietsun kevätkausi alkaa 21.1. tuulahduksella kansainvälisen liedtaiteen huipulta, kun sopraano Erika Baikoff ja pianisti Keval Shah tuovat paviljonkiin huikean monipuolisen ohjelmansa!

Ohjelma:
Henri Duparc (1848–1933):

  • L’invitation au voyage

Reynaldo Hahn (1874–1947):

  • Néère

  • Pholoé

  • Tyndaris

Claude Debussy (1862–1918):

  • Ariettes Oubliées

Rita Strohl (1865–1941):

  • Tristesse de la lune

Louis Beydts (1895–1953):

  • from Chansons pour les oiseaux:

  • La colombe poignardée

  • Le petit pigeon bleu

— — —

Edvard Grieg (1843–1907):

Six Songs, op.48:

  • Grüß

  • Dereinst, Gedanke mein

  • Lauf der Welt

  • Die verschwiegene Nachtigall

  • Zur Rosenzeit

  • Ein Traum

Joseph Marx (1882–1964):

  • Nocturne

  • Nachtgebet

Alma Mahler (1879–1964):

  • In meines Vaters Garten

Erich Wolfgang Korngold (1897–1957):

  • Was bist du mir?

William Walton (1902–1983):

Three Sitwell Songs:

  • Daphne

  • Through Gilded Trellises

  • Old Sir Faulk

Konsertin kesto n. 2h (sis. väliajan).

Liput 20/10 € sisältää pullan ja kahvin

Kuva:

Source: http://www.hietsunpaviljonki.fi/tapahtumia...
Tags Klassinen Hietsu

HiH! Nro 44, ti 12.12 klo 19 Seppo Kantonen 60

November 30, 2023 Markku Koivusalo

 Hietsu is Happening! Nro 44, Seppo Kantonen 60

Hietsussa juhlitaan joulukuussa suomalaisen pianismin suurmiestä, Seppo Kantosta. Luvassa on poikkeuksellisen laaja kattaus Kantosen sävellyksiä eri kokoonpanoille, perinteisestä jazz-triosta jousikvartettiin. Illan aikana Kantonen esiintyy soolona, duona Mikko Innasen kanssa, uuden Seppo Kantonen trion riveissä ja yhdessä puolalaisen huippujousikvartetti NeoQuartetin kanssa. NeoQuartet tulkitsee myös harvoin kuullun modernin klassikon: Witold Lutosławskin (1913-1994) jousikvartetin.

Seppo Kantonen trio

  • Seppo Kantonen: piano

  • Antti Lötjönen: kontrabasso

  • Markku Ounaskari: rummut

NeoQuartet

  • Karolina Piątkowska-Nowicka: 1. viulu

  • Paweł Kapica: 2. viulu

  • Michał Markiewicz: alttoviulu

  • Krzysztof Pawłowski: sello

Liput 20€ / 10€

Seppo Kantonen trio merkitsee pianisti Seppo Kantosen paluuta perinteiseen piano-basso-rummut triokokoonpanoon. ”Kolmikko aloitti uuden sävellysmateriaalini harjoitukset vuoden 2023 alussa. Bändin ilmeikäs kieli on vapaa, mutta perustuu sävellyksiin. Mielestäni olen vasta äskettäin löytänyt sopusointujen ja ristiriitojen yhdistelmän, josta pidän. Sävellysteni ilmapiiriä tukee Markku Ounaskarin kaunis rumpujen soittotyyli ja Antti Lötjösen rytmisesti vahva basson soitto, he ovat myös herkkiä ja nopeita reagoimaan uusiin tilanteisiin.”, kertoo Kantonen.

NeoQuartet on puolalainen jousikvartetti, joka on keskittynyt esittämään klassista nykymusiikkia. NeoQuartet on yksi Euroopan aktiivisimmista uuteen musiikkiin erikoistuneista yhtyeistä. Se on soittanut lukuisia konsertteja tunnetuimmilla festivaaleilla ja konserttisaleissa Euroopassa, Kiinassa, Etelä-Koreassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. Yhtye on levyttänyt tähän mennessä 12 CD-levyä puolalaisille, saksalaisille, kreikkalaisille ja amerikkalaisille levy-yhtiöille. Erinomainen energia, täysi sitoutuminen, ilmaisunvapaus ja uusien kehityspolkujen luominen – nämä ovat NeoQuartetin tärkeimpiä ominaisuuksia.

Järjestää HiH & Hietsun paviljonki & Töölön kaupunginosat - Töölö ry

Yhteistyössä Helsinki Jazz

Tapahtumaa tukevat:

  • @Instytut Adama Mickiewicza

  • @Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

  • @Culture.pl

  • @koneensaatio

Striimaus: Anders Pohjola

Hietsun paviljongin kulttuurikanavaa tukee: @koneensaatio

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
+358 40 5371857
hietsuishappening@gmail.com

Valtionpalkittu Hietsu is Happening! on Helsingin Hietaniemessä Hietsun Paviljongissa (ja joskus sen liepeillä) tapahtuva ennakkoluulottomasti eri taidealojen rajapinnoilla liikkuva, monimuotoinen tapahtumasarja. Sen taiteellisina kuraattoreina toimivat Hietsun paviljongilla majailevat muusikot Mikko Innanen, Petri Kumela ja Antti Lötjönen. Taiteellisesti korkeatasoinen, rohkeasti uutta luova HiH! on saattanut viisi vuotta kestäneen toimintansa aikana yhteen eri alan taiteilijoita Vesa Vierikosta Tuuli Lindebergiin, Anni Elif Egecioglusta Tuomari Nurmioon ja Han Benninkistä Susana Santos Silvaan.  HiH! tarjoaa esiintyjilleen vapaan kokeilun ja mahdollisuuksien alustan. Tapahtumasarjan kuratoinnissa taiteiden lajit, ennakkokäsitykset, luomista ohjaavat konventiot ja muut raja-aidat asetetaan uudelleen tarkasteluun: olennaista on mahdollistaa taiteilijoiden ja taiteiden välinen vuoropuhelu tinkimättömästi ja luoda samalla kokonaan uusia ja uudenlaisia teoskokonaisuuksia.

In Hietsu is Happening Tags Happening, Hietsu
← Newer Posts Older Posts →

Hietsun Paviljonki | Hiekkarannantie 9, Helsinki, 00100 | Finland